Grafkom drog fullt hus på nätverksträff i Stockholm
Grafkom samlade 160 personer från hela den grafiska branschen i Stockholm för att nätverka och dela med sig av kunskap.
Syftet med Grafkom I/O, som man kallar nätverksträffen, är att hjälpa grafiska företag att utnyttja den fulla potentialen i digitaliseringen och globaliseringen.
Det fanns tre olika aktiviteter att välja på för deltagarna – två seminariespår och en så kallad Discovery Zone där en handfull företag fanns på plats och hade djupare diskussioner med deltagarna tillsammans med demonstrationer av mjukvaror och produkter.
Mer från Grafkom I/O: Bisnode utnyttjar kraften i crossmedia
Som Keynote-talare kom IBMs it-chef Mikael Haglund och delade med sig av vad som händer när allt är digitalt så blir datorerna allt smartare – en utveckling som kommer att förändra hela samhället i grunden. Till exempel den programvara som IBM utvecklat som jobbar med att bota lungcancer tillsammans med läkare. En digitalisering som påverkar alla – inklusive den grafiska branschen.
Flera grafiska företag stod på scen och delade med sig av sin kunskap. Bland annat Elanders Sverige-vd Gustaf Albért som berättade om Elanders svenska verksamhet. PÅ Media var tillsammans med sin kund Bisnode öppna med hur man jobbar kring crossmedia.
Mer från Grafkom I/O: Omikai ska ut i Europa – tar in kapital
Henrik Frydendahl från danska Lasertryk gav sin syn på hur snabbväxande Lasertryk vill jobba med andra grafiska företag. Han erbjöd alla en gratis webb-shop med koppling till både egen produktion och till Lasertryk.dk.
Presentationer
I stort sett alla presentationer från talarna finns att ladda hem här.
”Vi ses i Norrköping”
Avslutningsvis berättade ordförande Ulf Sunnberg om framtidsplanerna för GrafKom. Nästa stora konferens blir i Norrköping den 8-9 november – då i samarbete med Linköpings Universitet och Grafiska Företagen.