Scandraft

Stor brist på papper skapar problem inom förpacknings- och tryckeribranschen

papper_leveransproblem

Vissa pappersbruk har leveranstider på upp till 25 veckor på nya ordrar. ”Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna”.

Det råder just nu materialbrist inom flera industrier världen över, halvledare och stålbrist för att nämna några. Men även tryck- och förpackningsbranschen är drabbad, bristen på papper blir allt mer utbredd som en följd av att flera stora bruk lagt ner de senaste åren.

Branschkolls redaktion har efter att fått in frågor från representater för större tryckerier som har svårt att få tag på papper, undersökt hur pappersbristens ser ut just nu i branschen.

De starkaste signalerna på pappersbrist kommer från de som trycker på rulle samt inom förpackningsmaterial.

Lasse Lerche på papperstillverkaren Sappi i Finland bekräftar att deras beläggning är väldigt god och att man inte kan skaka fram många kilo papper utöver det som redan är inbokat fram till nyår.

– När en order normalt går att få producerad inom 6-8 veckor så blir det förstås ett problem för tryckerier och deras kunder när leveranstiden nu blir 20-25 veckor, säger Lasse Lerche på Sappi.

Tufft, jobbigt och besvärligt att förklara läget för trycksaksköparna

Kenneth Lehtola på finska rulltryckeriet UPC, bekräftar Lasse Lerches bild – att leveranstiderna är långa. Kenneth har med sina många år inom den finska tryckerinäringen (runt 30) aldrig varit med om den situation som nu råder.

Kimmo Pöntinen som är svensk representant för tryckeriet Punamusta säger detsamma om situationen: Tufft, jobbigt och besvärligt läge för trycksaksköparna.

”Väldigt olyckligt att två stora svenska pappersleverantörer lade ner sina bruk samtidigt”

Obbola Pappersbruk där SCA satsar på tillverkning av kraftliner.

Andreas Cheander på rulltryckeriet Ruter AB bekräftar att bristen också gäller i Sverige:

– Det var väldigt olyckligt att två så stora svenska pappersleverantörer som Stora och SCA lade ned sina bruk samtidigt.

Andreas Cheander säger vidare att det är tråkigt att inte kunna ge sina kunder svenska papper, vilket de har varit stolta över tidigare. De finska bruken har upp till sex månaders leveranstid på vissa kvaliteter, och detta har inneburit att trycksaksköpare har fått gå ifrån sitt förstahandsval vad gäller papper. Träfritt papper är det lite lättare att få tag på men det kostar också desto mera.

Några av de pappersbruk som avvecklat papperstillverkningen bara de senaste åren:

  • UPM Kaipola 2020
  • Stora Enso Uleåborg 2020
  • Veitsiluoto i Finland 2021
  • Kvarnsveden Borlänge 2021
  • Ortviken Sundsvall 2021

”Förlorat uppdrag till utländska tryckerier”

David Artmark, säljare på V-Tab i Vimmerby, bekräftar att väntetiderna är väldigt långa på papper och att det kan vara svårt att få kunden att förstå detta. Han har förlorat tryckuppdrag av engångskaraktär, som kataloger, till tryckerier utomlands, då de ska ha fått tag på papper av motsvarande kvalitet i rätt tid.

”Kartongsituationen är den värsta på 40 år”

Vad gäller förpackningsmaterial så framgår det av Gafs Kartongs årsredovisning, med bokslut sista april, att bristen på kartong har påverkar produktionsekonomin negativt i företaget.

Evelina Lindgren på familjeföretaget Apak i Göteborg säger att det på vissa kartongkvaliteter är väldigt långa leveranstider och att bristsituationen skapar mycket merarbete internt för att få fram rätt material till kundens produktion. Man jobbar normalt med konsultativ försäljning men just nu är det viktigare än någonsin att hitta alternativa kundlösningar som gör att materialprishöjningarna inte slår igenom fullt ut till kunderna.

– Den äldre generationen i företaget säger att kartongsituationen är den värsta på de senaste 40 åren.

Evelina Lindgren, vd för Apak.

En annan person som bekräftar leveransproblemen för kartong är Jonas Palmgren på Antalis. Han berättar om en kund som behövde 60 ton kartong till ett projekt, där den bästa leveranstiden Antalis kunde få fram på just den produkten var i februari 2022. Och den höga beläggningen gör förstås också att priserna går upp.

Enklare med dagstidningspapper

Dagstidningspapper verkar vara lite enklare att få tag på. Erik Wallhed på Bold Printing säger att alla kunder kommer att få det papper som de efterfrågar och att han har goda förhoppningar om att det här ska gälla även framöver.

– Koncernens Sundsvallsbaserade tryckeri (tidigare Mittmedia Print) har det däremot lite jobbigare eftersom de också trycker på bestrukna kvaliteter.

Erik Wallhed, Bold Printing.

Det som inte tryckts under pandemin ska tryckas nu

Ett uppdämt behov av trycksaker i Europa kan delvis förklara den höga beläggningen menar Jonas Palmgren på Antalis.

Hur har pappersgrossisterna det då? Jonas Palmgren på Antalis berättar att den situation som råder just nu med så hög beläggning hos pappersbruken, är något unikt. Beläggningen är den högsta han har varit med om de senaste 20 åren.

– Det som spelar in är förstås att flera pappersbruk har lagt ned, såsom Oulo och Veitsiluoto i Finland.

Men Jonas anar också att det just nu finns ett uppdämt behov av trycksaker i Europa. Produkter som inte har tryckts under pandeminedstängningen ska nu igång och då brister dammen och en tillfällig puckel uppstår.

Tillbaka tidigast i andra kvartalet 2022

Jonas Palmgren på Antalis prognostiserar att en normalisering av marknadsläget vad gäller tryckpapper kommer att ske tidigast i andra kvartalet 2022.

I september kommer årets tredje prishöjning för papper, och det finns flera bakomliggande faktorer till detta, som att massapriset ökar, men även att fraktkostnaderna stiger. Och just nu verkar det mesta stiga i pris till och med de SJ-pallar som varorna står på har sett en prisökning på 100 procent. Det slår kanske inte jättemycket på en vara som just papper, som har hög densitet, men det är ändå en indikation på hur saker och ting rusar i pris för närvarande.

Slutsatsen av ovanstående blir att för kartong kommer marknaden att stabiliseras först när ny produktionskapacitet blir tillförd, för bestruket heatsetpapper är det väldigt svårprognosticerat när en normalisering sker och för arkpapper runt andra kvartalet 2022. Detta är vad vi kom fram till efter några dagars intervjuande. Så det kan för vissa bli en tuff höst med att förklara läget för trycksaksköparna.

Hur upplever du situationen? Hör gärna av dig!

Mer inspiration på Branschtorget

Spandex Sverige AB

0430-738 00

www.spandex.se

Spandex tillhandahåller innovation, kunskap och möjligheter på den globala marknaden för visuell kommunikation

Branschkoll

+46 70 566 09 52

https://www.branschkoll.se

Omvärldsbevakning Print, Pack & Promotion