Fullsatt på RHPs hållbarhetsforum

roger
Träffen inledes med att RHP berättar om sitt arbete och sin vision.

Under Nordic Profile Fair bjöd Rådet för Hållbar Produktmedia in till ett hållbarhetsforum med rundabordssamtal. Presskonferens-rummet var fullsatt och frågor som rör branschens framtid diskuterades med intresse och på ett konstruktivt maner.

Rådet för Hållbar Produktmedia är ett branschsamarbete initierat av sex företag verksamma både inom ÅF och i grossistledet. Läs mer om deras arbete här.

Träffen inledes med en kort presentation som modererades av Roger Lobergh på Master Design, tillsammans med några av de övriga medlemsföretagen. Därefter hölls en övning där de som var på plats fick svara på påståenden kring hållbarhet genom att förflytta sig i korridorren. Exempelvis ”hur länge har du jobbat med hållbarhet” och de som jobbat väldigt länge ställde sig i ena änden och de nyligen börjat jobba med dessa frågor fick ställa sig i andra änden.

Övningen genomfördes för att illustrera att det finns olika kunskaps- och erfarenhetsnivåer i branschen men att alla är där av samma anledning, för att lära sig mer.

Några av deltagarna på Hållbarhetsforumet väntar spänt på nästa påstående för att kunna positionera sig på ”rätt” plats i rummet.

Rundabordssamtal för att gemensamt komma på lösningar och förslag på lösningar

Ett av många bra förslag som kom fram var ett smart arbetsätt för leveranser som en av de deltagande leverantörerna använde sig av. Man erbjuder sina kunder gratis frakt en dag i veckan och med det som morot väljer många kunder att vänta ett par dagar på att ordern ska skickas – vilket kraftigt förenklar sampackning och samfrakt och minskar miljöpåverkan.

Bland de andra sakerna som diskuterades fanns:

  • Bättre kommunikation och kravställning mellan ÅF och leverantör.
  • Certifierings-kostnader och djungeln av seriösa och mindre seriösa certifikat, samt användningen av certifikat som inte längre är giltiga.
  • Att erbjuda kunden ett mer hållbart alternativet i första hand var ett annat förslag som nämndes. Och ifrågasätta om kunden verkligen behöver den här billiga plastprodukten som ingen egentligen vill ha eller behöver.
  • Produkter som går att bygga ut med ytterligare delar nästa år och som går att reparera föreslogs från en av deltagarna.

På det hela taget var det en väldigt lyckad träff och viljan till förändring, nyfikenheten och hungern på mer kunskap märktes tydligt bland deltagarna.

Träffen avslutades med ett lämpligt citat från en av deltagarna:

– Vi har gjort våra fel och vi kommer göra tusen fler fel, men vi sitter ändå här och pratar om de här frågorna, det gjorde vi inte för två år sedan. Det sker en våg av förändring i samhället, hos våra föräldrar och hos våra barn. Och det vi diskuterar nu är den enda vägen framåt.

De som inte var där, ville vara där

Rådet för Hållbar Produktmedia har på relativt kort tid positionerat sig om ett viktig organ i branschens hållbarhetsutveckling. När jag senare träffade utställare och besökare på mässan som inte varit på träffen var det flera stycken som nyfiket frågade mig om hur det hade varit och ”vart deras inbjudan tagit vägen”. Jag kan dessvärre inte se in i framtiden, men om jag vore RHP skulle jag boka ett större rum nästa år, för jag tror det kommer komma dubbelt så många.

Annons