Elanders köper Supply Chain-bolag för 300 miljoner
Elanders förvärvar det Singaporebaserade bolaget Mentor Media och ökar sin årliga omsättning från cirka 2,2 till 3,5 miljarder kronor och antalet medarbetare stiger från cirka 1 900 till 3 600.
Köpeskillingen uppgår till 312 miljoner kronor på skuldfri basis och finansieringen av förvärvet sker via en kombination av externa krediter och en nyemission på cirka 125 miljoner kronor garanterad av huvudägaren Carl Bennet.
Efter förvärvet kommer Elanders att ha cirka 40 procent av omsättningen i Asien.
Mentor Media är specialiserade på tjänster till företag inom elektronik- och datorbranschen och med särskilt fokus på produkt- och komponentflöden. Verksamheten är uppbyggd kring IT-lösningar och tjänsteutbudet omfattar bland annat sourcing, inköp av delkomponenter, orderhantering och lagerhållning, fullfilment, distribution, e-handelslösningar samt olika after-sales-tjänster. Detta skriver man i ett pressmeddelande.
– Med Mentor Media blir Elanders nu komplett leverantör inom Supply Chain, där förpackningar och annat tryck ofta är delkomponenter. Genom förvärvet tar vi ytterligare kliv i vår strategiska positionering att minska vår exponering mot traditionellt tryck och vi skapar nu tre starka områden inom Elanders; Print & Packaging Solutions, Supply Chain Solutions and e-Commerce Solutions. De senaste åren har vi haft ett högt tempo i att omvandla Elanders från en klassisk tryckerikoncern till ett företag som erbjuder globala lösningar för våra kunder inom print, packaging, e-commerce och nu även supply chain, säger Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Elanders.
Mentor Media har verksamheter i åtta länder, där de största är Kina, Singapore, Indien och USA. Bolaget är även representerat i Japan, Mexiko, Taiwan och Tjeckien. Under 2013 förväntas bolaget omsätta cirka 185 MUSD. Mentor Media grundades 1984, noterades på Singaporebörsen 1999, köptes upp 2006 av ett konsortium av investerare och avnoterades från börsen.