Riksdagsmotion mot reklam

Miljöpartisterna Annika Lillemets, Stina Bergström och Jan Lindholm skriver i en motion att man vill förbjuda oadresserad och adresserad direktreklam till personer som inte utryckligen gett sitt samtycke på förhand.

I motionen skriver de tre miljöpartisterna att:

Reklamen är ofta en form av livsstils­propaganda som underblåser människors missnöje, och syftar till att få oss att prioritera en rastlös jakt på nya prylar före sänkt arbetstid, mer fri tid och större utrymme för familj, vänner och kultur.

Det omvända gäller idag – den som säger ”nej tack” med en skylt på brevlådan eller genom Nix-regisret kan undvika reklam. Detta vill man alltså ändra på till att bara de som i förväg säger ”ja tack” ska kunna få reklam.

Man skriver också att reklam kan ses som en slags mental förorening:

Oönskad reklam som upptar vår tid och våra tankar kan ses som ett slags mentala föroreningar, som bör begränsas.

Om stöd finns i riksdagen eller inte visar sig under hösten.

Dagens Media har också skrivit om detta:  ”Reklam är mentala föroreningar”

Annons