Elanders årsredovisning med variabel design

Omslaget och insidan av omslaget till Elanders senaste årsredovisning

Elanders årsredovisning för 2012 har tryckts i nästan 6.000 unika exemplar. Varje omslag har fått en liten del (till vänster ovan) av en bild uppförstorad och på insidan av omslaget finns hela bilden (till höger) – med just det exemplarets omslag markerat. I exemplet ovan ganska långt upp på vänstersidan av pekfingret. En finurlig lösning…

Elanders årsredovisning för 2012 har tryckts i nästan 6.000 unika exemplar. Varje omslag har fått en liten del (till vänster ovan) av en bild uppförstorad och på insidan av omslaget finns hela bilden (till höger) – med just det exemplarets omslag markerat. I exemplet ovan ganska långt upp på vänstersidan av pekfingret.

En finurlig lösning för att visa att man klarar av mer avancerade lösningar inom variabelt tryck och prepress. De unika omslagen har tagits fram i samarbete med Xerox.

– Det vi kan se är en renässans för värdet av det verkliga. Efter decennier med virtuella världar finns fortfarande tryckta medier kvar i centrum fast gamla roller och uppgifter har förändrats, säger koncernchef Magnus Nilsson i en kommentar.

Jag har inte själv sett ett tryckt exemplar men hoppas få ett på posten i nästa vecka.

Hela årsredovisningen finns att läsa här.

Annons