Effektivisera gränssnittet mot kunden
Hur ska trycksaker kunna köpas effektivare? Det måste bli enklare, snabbare och billigare för att tillmötesgå kundernas allt mer slimmade organisationer och budgeter. Men också för att konkurrera med digitala alternativ.
Branschkoll skrev nyligen om detta i AGI (nr 473) och sammanfattningsvis kan man säga att den som kan skapa ett digitalt gränssnitt mot kunden (många kallar det web-to-print) som är lika enkelt att jobba i som internetbanken, Facebook och Google, kommer att ha stora fördelar.
Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas också ut och massor av människor jobbar hemma vid köksbordet på kvällar och helger för att kunna göra familjesaker på vardagar när det behövs.
Den som köper trycksaker vill göra detta alla tider på dygnet och då kommer de digitala tjänsterna vara av högsta vikt. Även när det inte är något som gått fel så är det alltid saker som beställaren vill ändra på och då vill denne veta direkt om det är möjligt och vad det kostar.
Ända sedan leverantörerna till tryckeribranschen lanserade sina mjukvaror för arbetsflöden har man pratat om att släppa in kunden i processen. Men ingen har gjort det på riktigt. Ingen låter kunden se exakt var jobbet är i processen – denna information silas alltid genom projektledaren som kan välja att vinkla informationen om det skulle behövas.
Det samma gäller för offerter. Det finns massor av system som gör att tryckeriernas kunder skulle kunna räkna ut sina egna priser – men svaret från kunderna blir att de tycker att det är enklare att ”bara maila”. Problemet är att då måste en säljare hantera förfrågan manuellt och det snabbaste svaret kan komma efter en kvart. Vad händer om man sitter i möte eller är på lunch. Vad händer om klockan är elva på kvällen? Svaret dröjer till nästa dag och då är det redan för sent. Pengarna går i värsta fall till en Google Adwords-kampanj istället.
Anledningen till att kunderna väljer att skicka mail istället för att räkna fram priset själva i en webbtjänst är för att det är för krångligt. Det går inte att bara göra tryckeriets kalkylprogram tillgängligt för kunderna – det är som om bankerna skulle låta sina kunder göra sina bankärenden i de interna banksystemen istället för i dagens internetbanker. Klart att det inte skulle fungera.
Många har kommit en bit på väg och en mängd trycksaker beställs redan på nätet. Men trycksaksköpare måste nu få full insyn i tryckeriernas informationsflöden. Man riskerar att annars tappa kunder till andra tryckerier eller till andra medier. Behovet finns att snabbt kunna ta beslut och då behöver man rätt information. Mognaden hos beställaren finns redan, och det kan vi tacka bankerna, Facebook och Google för.
Några som är på rätt väg är de tryckerier som gör appar där man kan beräkna priser direkt. Till exempel Sollefteå tryckeri och Mittmedia Print. Det är fortfarande begränsade funktioner (det var så bankerna började) men så här enkelt måste det vara. Titta också på Optimalprint.se och Mimeo.com för att få inspiration.