Digitalt textiltryck får egen plats på Drupa

Drupa lanserar ”Touchpoint Textile” som fokuserar på digitalt textiltryck. Bakom Touchpoint står Institutes for Textile and Fibre Research (DITF) och European Specialist Printing Manufacturers Association (ESMA).

Målet med det nya tilltaget sägs vara att skapa ett forum för att visa det ökande intresset som digitalt textiltryck har och understryka hur pass viktig beståndsdel det är i att driva grafisk industri framåt.

Bland det som kommer finnas att beskåda i Touchpoint Textile nämns en fullt fungerade produktionskedja från design till färdig produkt, samt 3D-tyg-simulationer och Augmented Reality (AR)-applikationer. Samt t-shirts, flaggor och väskor som kommer färska från pressen!

– Textiltryck expanderar kraftigt tack vare innovationer i tryckprocessen, både digitala och konventionella tryckmetoder kan bidra till den här förändringen. Vi ser fram emot att visa Drupas besökare mer om hur textiltryck fungerar, säger Peter Buttiens vd för ESMA, skriver P&P.

Annons