Det är för krångligt att vara kund till den grafiska branschen

Krönika: Hur enkelt är det att köpa trycksaker idag? Alldeles för krångligt tycker kunderna som nu söker sig till nya aktörer på marknaden. De företag som började med att sälja visitkort på nätet är nu fullgoda trycksaksleverantörer som är väldigt enkla att köpa av. Det är dags för svenska tryckerier att ta internettryckerierna på allvar.

Affärsidéerna andas allt som krävs av en effektiv e-handel – bland annat extremt paketerade erbjudanden och få ”klick till köp”.

Nordiska Optimalprint meddelande nyligen att man passerat 400.000 kunder och att en av anledningarna är en bättre ”kontomiljö”. Förutom den korta vägen från behov till köp så hjälper man nu sina företagskunder med anpassade fakturor för att underlätta för kundens ekonomiavdelning.

Dynamiska mallar för alla typer av trycksaker är också en del av utbudet.  Så även expressleveranser. Även om produkterna är hårt paketerade så finns det en stor bredd i erbjudandet.

Vistaprint går ett steg längre och erbjuder sina kunder inte bara trycksaker utan webbsidor, hantering av kundregister och DR-utskick både i digitala och fysiska kanaler. De är med sitt erbjudande en riktigt kraftfull konkurrent till den nya tidens tryckeri som även erbjuder ett bredare tjänsteutbud inom marknadsföring.

Men Vistaprints framgångar sker till största delen, än så länge, utanför Sveriges gränser. Man har idag tio miljoner kunder runt om i världen. Bara under det sista kvartalet 2010 fick man 2,2 miljoner nya kunder. Man hanterar svindlande 71.000 jobb varje dag med ett snittvärde på 36 dollar.

Vad har det här med enkelhet att göra? Priset är naturligtvis en viktig faktor på den här marknaden – men hade det inte varit extremt enkelt att gå från tanke till köp så hade dessa aktörer inte varit så framgångrika som de faktiskt är.

Vistaprints grundare, Robert Keane, uttryckte nyligen sina tankar kring företagets största utmaning – att förstå kundernas olika behov för att kunna göra det ännu enklare att vara kund. Det kommer alltså att bli ännu enklare att vara kund hos Vistaprint. Och i takt med att man anpassar sina processer efter de lokala marknadernas behov så kommer även Sverige att bli en del av Vistaprints succé.

Reklamfixaren.se som nyligen lanserades av Posten, Strålfors, PAR och Google har samma recept – att enkelt få ut reklam i både fysiska och digitala kanaler – till ett väldigt bra pris.

Jag rekommenderar alla att verkligen titta på, och själva testa hur dessa aktörer jobbar med allt från kundbemötande och orderhantering till marknadsföring och försäljning. De äter sig långsamt in på företagsmarknaden eftersom de erbjuder enkla och flexibla lösningar. Deras kunder är inte längre bara privatpersoner och små företag.

/Ola Karlsson

Krönikan publicerades också i tidningen AGI i början av 2011.